onsdag 11. mars 2009

Forberedelser til felles samling 27.3.09 - Hovedutfordringer ved HiO

Oppgave: "Hvert lærested presenterer en viktig problemstilling på vegne av eget lærested.
Erfaringsdeling og innspill/diskusjon fra alle gruppene, ca 30 min. per gruppe."

Behov for ny organisering = en utfordring

  • HiO - mange studenter og klasser, har mange fagvalg. Hvordan organisere IKT'en slik at alle får et minimum men ikke det samme i mange fag?
  • Hovedutfordring på modellen for 5.-10. trinn (kun pedagogikk og elevkunnskap felles for alle studentene).
  • Modellen 1.-7.trinn har mer obligatorisk slik at en del IKT i større grad kan integreres i disse fagene (pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk). Vi kan her bruke mye av vår tidligere erfaring.
  • Tidligere hadde HiO en faggruppedeling i 3. og 4. år slik at studentene valgte aktuelle fag innen enten språk, praktisk estetiske fag eller natur, samfunn og miljøfag. Denne modellen hadde en del ulemper og er avvikla. Hvis en slik deling, noe som er lite sannsynlig, kan tildels like IKT-temaer tilbys til studenter i hver av de tre faggruppene.

Problemstilling:

1) Skal utvikle et knippe IKT-moduler for bruk i ulike fag. Har behov for konkrete innspill på hva mentorgruppa tenker er hendige verktøy i konkrete fag og hvorfor. I tillegg hvordan sikre progresjon og helhet i utviklingen av studentenes digitale kompetanse?

  • Vi har en god del erfaring med å integrere digitale verktøy i spesielt matematikk, norsk, KRL/RLE og praksis. Dette har vært en svært bred integrering, vi ønsker fortsatt det, men vil legge opp til at studentene jobber mer omfattende og over tid med konkrete IKT-temaer. Har også en del i naturfag og samfunnsfag. Mindre i de andre fagene, se liste nedenfor.
  • Vi har kommet kort med hensyn til integrering i pedagogikk, og ønkser å være synlige i det nye faget pedagogikk og elevkunnskap. Her vil de grunnleggende ferdighetene være sentrale - ideer til hvordan gripe dette an? Hvordan bør faget utvikles?

Liste over aktuelle fag som kan bli en del av ny allmennlærerutdanning med unntak av IKT-fagene:

  • Engelsk
  • Filosofi med barn
  • KRL/RLE
  • Kroppsøving
  • Kunst og håndverk
  • Mat og helse
  • Matematikk
  • Musikk
  • Naturfag
  • Norsk
  • Pedagogikk (? Kan de velge mer pedagogikk enn de obligatoriske 60 studiepoengene)
  • Samfunnsfag
  • Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk kompetanse
  • I tillegg har vi andre fagtilbud som studentene i dag kan innpasse (f.eks. medier og kommunikasjon, drama)

3 kommentarer:

  1. Hvis tid, ønsker vi tilbakemelding på et førsteutkast av didiaktike IKT-moduler - andre forslag til navn, innhold m.m.

    Eksempler på didaktiske moduler:

    A) Digitale kommunikasjons- og samarbeidsformer (Stikkord på ulike nivåer: interaktive tavler, samarbeidsverktøy, wiki, blogg, responsskriving, mashups, googlekomponenter, digitale kommunikasjonsformer)

    B) Sammensatte tekster (Stikkord på ulike nivåer: Presentasjonsverktøy, digital historiefortelling, Photostory, Audacity, dokumentasjon, tidslinjer i regneark, bildebehandling)

    C) Pedagogisk bruk av regneark (sikre at alle kan regne i alle fag.... dokumentasjon av eksperimenter og forsøk, statistikk, matematikk)

    D) Digitale vurderingsformer (del av pedagogikkfaget?) (Stikkord på ulike nivåer: digital mappevurdering, dokumentasjon, tester og prøver)

    E) Utvikling og vurdering av digitale læringsressurser - også inkludert yrkesetikk, personvern, opphavsrett, nettikette og kildekritikk

    SvarSlett
  2. To kommentarer:
    1) Yrkesetikk, personvern, opphavsrett, nettikette og kildekritikk er minst like relevant når man jobber med wiki, blogg osv. Hvis det er slik at noen studenter bare får modul A og B, for eksempel, er det viktig at disse temaene inkluderes der. På den annen side: hvordan sikrer man da progresjon?

    2) Det kan virke rart å trekke fram regneark på denne måten. Det å regne skal inn i alle fag, men avhengig fag kan det kanskje være andre programmer som er like relevante?

    SvarSlett
  3. Til pkt 1 - Ja det er en utfordring - så langt vi har tenkt er det et tema som må inn litt overalt, og veldig nøye minst på en av moduelene. Vi har også diskutert at det kan være noen av moduelene alle må ta.

    Til pkt 2 - Jo det er sant - seksjonen er ekstrs opptatt av regneark fordi det vises seg vanskeligst å ta i bruk i praksis, de er mer usikre på denne standardprogramvaren enn på andre. Videre har vi sett at det er et krav om at det skal brukes regneark på eksamen i 10. klasse. Videre har vi tenkt å bruke regneark til mye mer enn kobla til matte.

    SvarSlett