tirsdag 24. mars 2009

Matrise og eksemplarisk læring

Tilpasning av Oslo-matrise i egen modell for eksemplarisk læring på alle nivå i lærerutdanningen?

Hovedpunktene i integrering av digitale medier på ungdomsskolelærerutdanningen ved høgskolen i Vestfold har vært forsøkt lagt opp mot eksemplarisk læring i norsk og matematikk. Studentene skal gjennom arbeid med fag og digitale verktøy og medier kunne gjennomgå en undervisning som skal være overførbar til praksis i grunnskolen. Det vil si at det didaktiske er transportabelt til et lavere trinn, og til det enkelte trinnets faglige nivå. Elevens arbeidsmåte og studentens arbeidsmåte er tilnærmet lik. Høgskolens faglæreres metodikk er den samme som lærerstudenten vil bruke i sin praksis, og på den måten ser vi for oss en integrering av digitale medier ut fra fagets innhold.

Til den kort skisserte modellen vil vi gjerne få studert Høgskolen i Oslo matrisebegrep og bruk av dette.

Da vårt forsøk i første rekke har vært viet de to første årene i ungdomskolelærerutdanningen, ønsker vi nå å kunne spre oppnådd kunnskap ut på alle lærerutdanningens områder. Får å få det til håper vi å kunne se og overføre noe av høgskolen i Oslos metodikk for arbeid med digitale verktøy, på alle årskull og fag.
Det vi ønsker er å kunne:

-se om deres bruk av matriser og organisering av arbeid kan overføres til vår modell for eksemplarisk læring med fag og digitale verktøy

-sette matrisebegrepet inn på faglig nivå, uten å fravike prinsippene om fag først, og digitale verktøy der hvor det kan gi faget noe ekstra

- undersøke om Høgskolen i Oslo har en eksemplarisk læringsmodell, hvor studentenes arbeidsmåter og faglærernes didaktiske tilnærming er overførbar til praksisfeltet

- se og lære om hvordan HiO legger til rette for studentpraksis med bruk av digitale verktøy og medier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar