fredag 27. mars 2009

Mentorsamling 27/3

Siden jeg uansett må rapportere litt til Vibeke og Hans-Jørgen, skriver jeg like godt et innlegg i bloggen om mine inntrykk fra dagen i dag:

Til HiOs innlegg

Til vårt innlegg fikk vi en del tilbakemeldinger. Noen av dem handlet om eierforholdet til oppleggene: at faglærerne bør få "verktøykassa", være med på opplæringen av studentene og være med på å utvikle. Dette tyder på at vi har gitt et litt skjevt inntrykk av hvordan ting fungerer i dag, men for øvrig er vi naturligvis enige i dette.

Det ble litt diskusjon om ulike presentasjonsverktøy. I skolen er Powerpoint dominerende, men det er viktig at studentene får møte ulike verktøy. ("En lærer som får PowerPoint slutter aldri å snakke")

Det ble også kommentert at HiOs størrelse også er en svakhet. Det må finnes strukturer hvor man kan snakke sammen. Kanskje må vi lage flere små skoler av HiO, ble det spurt. Dette er jo forsåvidt det som vil skje med ny lærerutdanning, i og med at vi vil gå fra åtte klasser som skal ha det samme til (kanskje) fire klasser 1-7 og fire klasser 5-10. (Om strukturen gir rom for reell klassefølelse er et annet spørsmål.)

Til HiVes innlegg

Høgskolen i Vestfolds innlegg var det som fikk meg til å tenke mest i løpet av samlinga, kanskje fordi vektleggingen var så veldig annerledes enn vår. Mens man i HiVes opplegg kan ha et system hvor en IKT-lærer inngår et samarbeid med én faglærer, har vi et system hvor 300 studenter skal få et utbytte uavhengig av om akkurat deres matematikk- eller KRL-lærer er foregangsmann på IKT-området. Derfor har vi vært opptatt av struktur og systematikk mens HiVe er mer opptatt av frihet og å "la blomstrer blomstre".

Noen dilemmaer blir likevel igjen uavhengig av struktur. HiVe vektlegger at studentene selv velger hva de skal sette seg inn i, men det kan også argumenteres for at det trengs styring for å sikre at hver student får en mangfoldig kompetanse. Likeledes må studentene på ulike måter få innblikk i hvilke muligheter som finnes, slik at de har noe å velge i.

Konklusjon

Min/vår konklusjon er derfor at vi må tenke nøyere gjennom vårt forhold til IKT-kompetanse. Hva slags kompetanse må studentene ha når de går ut fra vår utdanning? Hva slags kompetanse bør alle ha, og hva slags kompetanse er det greit er ulik fra student til student? Og hvordan kan vi integrere IKT i fagene slik at vi får til dette?

(I parentes bemerket: Dette gjelder forsåvidt ikke bare IKT - også i skolefagene bør vi tenke over om det viktigste er at alle "kan det samme". Bør studentene få litt større muligheter til å fordype seg også i skolefagene?)

Avtale

Avtalen framover ble at vi skal undersøke hva seksjonene våre mener om dette. (Med "seksjonene" menes matematikk, norsk og IKT.) Vi skal samle innspill og diskutere når vi møtes.

Vi ble enige om å prøve å møtes i Oslo cirka uke 22. (Da kan ikke Bjørn, for han er i Hellas.) HiVe ønsker da å få vite mer om hvordan oppleggene våre foregår i praksis. HiO får komme tilbake til "oppdrag" til HiVe.

Det foregår en eksamen i Vestfold 9. juni som det kunne være interessant for HiO å overvære.

Det er også en idé at folk fra HiVe kommer til Oslo noen dager cirka i uke 50, da IKT, norsk og kunst&håndverk jobber med billedbok.

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Bra oppsummering Bjørn!

    TANKER VIDERE
    Jeg har tenkt en del etter samlinga og tenker at jeg skal fremme for IKT-seksjonen i dag at vi muligens bør satse på en klarere rollefordeling mellom faglærer i andre fag og i IKT. Jeg tenker med en organisering hvor fortsatt studentene har IKT-opplæring i regi av IKT-lærerne. Det skal være knytta til konkrete oppgaver de skal gjøre i fag. Samtidig må vi legge opp til en strategi hvor den enkelte faglærer i større grad er rollemodell i sin undervisning ved bruk av digitale verktøy i sin udnervisnign og veiledning. For eksempel: IKT-lærer underviser i bruk av interaktive tavler. Matematikklæreren bruker en interaktiv tavle i sine timer knytta til faget. Vi har forsåvidt gjort dette til en viss grad ved at IKT-lærer har vist studentene ulike verktøy til bruk i responsskriving, og norsklærer har benytta dette fort å gi respons til studentene. Vi bør gjøre det i større grad, og i faglærers klasserom. Dette er selvsagt utfordrende når så mange lærere er involvert i grunnutdanninga!

    Kommer tilbake til hva vi ønsker tilbakemedling på neste uke. Vi skal melde inn til ledelsen i morgen hvilke ønsker vi har for videre arbeid med ny lærerutdanning, samt at vi i IKT-seksjonen skal ha et møte om temaet i dag.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. AVTALE
    - Jeg har notert meg eksamen ved Hive 9. juni
    - I uke 22 har jeg det nokså åpent foreløbig. Men som følge av at det planlegges et FoU-seminar i det tidsrommet er det viktig at jeg får slått fast dagen vi skal møtes på HiO så raskt som mulig. Jeg har derfor satt opp et fellesdokument med en tabell jeg ber dere fylle ut hvilke tider dere kan møtes på - dere skal hafått en e-post som blant annet inneholder dette:

    I've shared a document with you called "Når skal vi møtes på HiO i mai/juni?":
    http://docs.google.com/Doc?id=agcqb8d3h6p5_69dhgfpdr&invite=hfmcxk3

    SvarSlett