onsdag 11. mars 2009

Verktøyet Læringssti i Fronter

Hive ønsket at vi skulle skrive noe om verktøyet Læringssti i Fronter på bloggen.

En læringssti er et fleksibelt verktøy. Du kan lage en kort, lange, enkle eller kompliserte læringsstier, alt etter hvilke behov og ideer du har. Det er et verktøy som gir eleven mulighet til å jobbe med et emne på egenhånd, uten instruksjon fra læreren. Verktøyet gir instruksjoner underveis, så sant det er lagt inn fra lærerens side.

En læringssti er en rekke presentasjonssider som er lenket sammen til en sti. Læringsstier kan både utformes som omfattende undervisningsforløp, og som korte repetisjonssekvenser. Den kan ha en lineær struktur eller du kan legge inn brytningspunkter som gir elevene flere veier gjennom læringsstien. Brytningspunktet kan f.eks. enten baseres på at eleven selv velger mellom to ulike løp eller at de må svare på en digital prøve og de som får så så mange rett får en vei videre gjennom den digitale ressursen, mens andre med færre riktige får en annen vei.

Vi har jobbet en del med å inkludere andre typer av digitale presentasjoner som Photostory (bildenaimasjoner med mulighet for tekst og lyd), lydopptak, videotriggere etc i en læringssti.

Nedenfor finnes strukturer på to læringsstier - eksempler:













I eksemplet over er det tre mulige veier å gå - valg av vei baserer seg på en digital prøve (se siden med spørsmålstegn).

I eksemplet nedenfor er det også en digital prøve som er satt inn som brytningspunkt - forskejllen fra over er at her er det tre ulike veier en stund, før de så samles igjen og har en felles avslutning:












Digitale prøver som brytningspunkt kan være av svært ulik karakter, både basert på hva elevene selv ønsker som nedenfor, eller mer som en kunnskapstest:










Vi kan vise konkrete eksempler på utvikla læringsstier hvis dere øsnker når vi møtes - som dere vet kan de ikke lenkes opp til bloggen da Fronter ikke akkurat legger til rette for transparens mellom uliek grupper.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar